Ontdek de geschiedenis van de iconische Wayfarer zonnebril van Ray-Ban
Geen zonnebril zo bekend als de Wayfarer van Ray-Ban. Het montuur prijkte decennia geleden al op de neus van iconen als Audrey Hepburn en John F. Kennedy en is anno 2023 nog steeds een van de best verkochte zonnebrillen ter wereld.
De mythische Wayfarer
In 1952 bracht Ray-Ban de Wayfarer op de markt. Die onderscheidde zich van andere brillen door het dikke montuur van kunststof, dat in schril contrast stond met de gangbare mentale monturen. In eerste instantie zwoeren in de jaren vijftig en zestig vooral erkende non-conformisten als Bob Dylan en James Dean bij het montuur. Pas toen het merk exclusief brillen begon te leveren aan films en tv-series bond de fabrikant de massa aan zich.
In 1961 was er Audrey Hepburn die de Wayfarer in 1961 in de film Breakfast at Tiffany’sdroeg. Het opende de markt voor vrouwen, wat het merk geen windeieren legde. Andere Amerikaanse iconen als Marilyn Monroe, Muhammad Ali, John F. Kennedy en James Dean bezorgden de klassieke Wayfarer officieel een sterrenstatus.
Tom Cruise doet verkoop exploderen
Toch was het nog wachten tot de jaren tachtig waarin de Wayfarer één van de populairste modeaccessoires werd. In 1982 kreeg Tom Cruise er een opgezet, in zijn eerste hoofdrol als losgeslagen adolescent in de komedie Risky Business. De vraag naar het model explodeerde in de maanden na de première. Het deed de verkoop van de Wayfarer stijgen met maar liefst 50 procent. Madonna en Michael Jackson haakten in en spoedig liep de halve wereld met het mythische montuur op zijn of haar neus.
In de jaren negentig – toen de eighties afgeschreven werden als kitscherig – verdween de Wafarer wat in de schaduw. Maar toen Bausch & Lomb hun merk Ray-Ban in 1999 aan de Italiaanse Luxottica Group (bekend van zowat alle brillen van de grote luxespelers als Prada en Armani) verkochten, keerde het tij snel. De Wayfarer is een icoon geworden en gaat nergens meer naar toe. Het montuur mag onder meer Kate Middleton, Hailey Bieber en de Amerikaanse president Joe Biden tot zijn fanclub rekenen.
Anno 2023 wordt de bril uitgebracht in alle mogelijke kleuren en met popmotiefjes, maar wij blijven vooral fan van klassiek zwart of tortoise.